בוקרשט אחרת

20 פבר 20209 דקות

סקי ברומניה - חופשת סקי זולה ומהנה בפויאנה בראשוב

עודכן ב: 6 ינו 2023

כללי

אנחנו זוג חברים, סטודנטים בני 25. עבורי זו הייתה חופשת הסקי הראשונה, בה למדתי לעשות סקי ללא ניסיון קודם ובעבור החבר זו הייתה חופשתו השלישית - גולש סנאוובורד. חיפשנו לצאת לחופשת סקי כשהקריטריון העיקרי היה מחיר החופשה - בכל זאת סטודנטים... רומניה נראתה כמו יעד מעולה, הן מבחינת מחירי הטיסות (שזולות מאוד בחורף), מחיר המחייה הנמוך יחסית והמחיר הכולל של שיעורים והשכרת ציוד, את הכל אפרט בהמשך.

אתרי סקי ברומניה

רומניה מדינה גדולה מאוד בשטחה, ולה מספר אתרי סקי, המרכזיים שבהם:

סקי בסינאיה:

סינאיה היא עיירה מוכרת ומתויירת וקרובה לבוקרשט, בה אתר סקי קטן ונחמד עם מספר מסעדות ופנסיונים. הרכבל מגיע עד לגובה 1,400 ולאחריו רכבל נוסף לגובה 2,000. יש באתר סך של כ-18 ק"מ מסלולים - 7.9 ק"מ כחול, 7.4 ק"מ אדום ו-2.5 ק"מ שחור.

סקי באזוגה:

אזוגה היא עיירה קטנה בדרך שבין סינאיה לבראשוב. אתר הסקי יחסית קטן, אבל אולי יכול להיות נחמד (במידה ושוכרים רכב) לגלוש בו ליום אחד. האתר בגובה של 1,500 מטר, ובו כ-7 ק"מ של מסלולים - 1.8 ק"מ כחול ו-5.4 ק"מ אדום.

סקי בבושטאן:

בושטאן (busteni), גם היא עיירה קטנה בדרך שבן סינאיה לבראשוב. כמו אזוגה, גם בושטאן עיירה עם אתר סקי קטן יחסית. האתר בגובה 1,260 מטר, ובו בסך הכל 2.4 ק"מ של מסלולים אדומים.

סקי בפרדיאל:

עיירה נוספת בדרך שבין סינאיה לבראשוב, גם אתר הסקי שבה קטן למדיי ומתנשא לגובה של 1,440 מטר ובו כ-8 ק"מ של מסלולים - 2.5 ק"מ כחול, 4.3 ק"מ אדום ו-1.2 ק"מ שחור.

סקי בפויאנה בראשוב:

היעד האידיאלי מבחינתנו היה אתר הסקי שבפויאנה בראשוב. מדובר בעיירה קטנה למדיי, המרוחקת כרבע שעה נסיעה ברכב מהעיר הגדולה בראשוב. האתר מתנשא לגובה של 1,765 מטרים ומציע 22.5 ק"מ של מסלולים - 9.1 ק"מ כחול, 4.5 ק"מ אדום ו-8.8 ק"מ שחור. עוד על העיירה, אפרט בהמשך.

טיסות לבוקרשט

את הטיסות הזמנו דרך חברת ריינאייר, המחירים היו מעולים, שילמנו כ-100 יורו לאדם כולל מזוודה לשני הכיוונים. המרווח בין הטיסות אפשר לנו חופשה של שישה ימים. בסך הכל למרות שזו חברת לאוו קוסט, כל עוד מקפידים על ההוראות (הדי ברורות שלהם), לא צפויות בעיות ואצלנו הכל עבר חלק לגמרי בשני הכיוונים.

הגעה משדה התעופה בבוקרשט לעיר

נחתנו לפנות בוקר וכפי שמומלץ כאן באתר, עקבנו אחרי הסרטון ונעזרנו במכונות הצהובות שבשדה התעופה לצורך הזמנת מונית. הנהג הפעיל מונה, הנסיעה נמשכה כחצי שעה והמונית עלתה 45 ליי עד לפתח הדירה שלנו שהייתה קרובה יחסית לתחנת הרכבת. את הדירה הזמנו דרך AirBNB וסך הכל היינו מרוצים, תמורה טובה למחיר שהיה כ-25 דולר ללילה.

בבוקרשט תכננו לבקר יום אחד בחזור (בכל זאת חופשת סקי), אבל התכנון והמציאות לא תמיד הולכים יחד, ויצא לנו להעביר יומיים בבוקרשט לאחר תאונה קטנה, אגיע לזה מאוחר יותר.

הגעה מבוקרשט לבראשוב

שתי האופציות שעמדו לפנינו, היו השכרת רכב או נסיעה בתחבורה ציבורית. לבסוף משיקולים כלכליים, בחרנו בנסיעה ברכבת מבוקרשט לבראשוב. תחנת הרכבת ממנה יצאנו בבוקרשט הייתה Gara de Nord, אליה נסענו עם אובר (Uber) מהדירה בעלות של 10 ליי. את כרטיסי הרכבת רכשנו מראש באתר הרכבת.

מחיר נסיעה ברכבת מבוקרשט לבראשוב

עלות הנסיעה ברכבת משתנה בהתאם לסוג הרכבת ולמחלקה בה בוחרים לשבת. אנחנו רכשנו כרטיס למחלקה שנייה (הכרטיס הסטנדרטי), ברכבת ישירה ועלות הכרטיס היה כ-50 ליי לכיוון לאדם. בסך הכל נראה כי מחלקה ראשונה ומחלקה שנייה די דומות ואין סיבה אמיתית להזמין כרטיס למחלקה הראשונה. הנסיעה נמשכה כשלוש שעות, שימו לב כי יש רכבות שעוצרות ביותר תחנות ודורשות החלפות, משך זמנן ארוך משמעותית, לכן השתדלו להזמין את הרכבת הישירה. מתחנת הרכבת בבראשוב נסענו עם אובר בעלות של כ-15 ליי להוסטל שהזמנו במרכז העיר.

לינה בבראשוב

בגדול היו לנו שתי התלבטויות עיקריות:

  1. לינה בפויאנה בראשוב בקרבת אתר הסקי.

  2. לינה בבראשוב ונסיעה בכל יום לאתר הסקי שבפויאנה בראשוב.

הפנסיונים והמלונות בפויאנה בראשוב היו יקרים באותה התקופה (אולי בגלל החג שהיה) ויצא יותר משתלם באופן משמעותי ללון בבראשוב ולנסוע מדי יום עם אובר / אוטובוס, וכך בחרנו באופציה מספר 2.

התמקמנו בהוסטל, השארנו את התיקים ויצאנו עם אובר לפויאנה בראשוב (35 ליי לכיוון) ליום הסקי הראשון שלנו.

דרכי הגעה לפויאנה בראשוב

קיימות שלוש דרכים עיקריות להגיע לפויאנה בראשוב:

  1. רכב שכור - במידה ושכרתם רכב והחלטתם ללון בבראשוב, הנסיעה די קצרה, כ-15 דקות נסיעה. יש מקומות חנייה בסמוך לכניסה לאתר ועל יד השוק שבמרחק הליכה מהאתר. מומלץ להגיע מוקדם כדי לתפוס חנייה.

  2. מונית / אובר - אנחנו השתמשנו באובר בחלק מהנסיעות, המחיר היה מעט שונה בכל פעם ונע בין 30 ל-50 ליי לכיוון. סך הכל דרך נוחה ולא מאוד יקרה להגיע לאתר.

  3. אוטובוס - אופציה זולה ולא רעה בכלל. יש קו ייעודי לפויאנה בראשוב - קו 20, ניתן לעלות עליו מתחנת האוטובוס המרכזית הממוקמת בקרבת העיר העתיקה של בראשוב (לחצו כאן לניווט). האוטובוס יוצא מתחנה זו בכל חצי שעה ועלות כרטיס לכיוון - 6 ליי. שימו לב כי את הכרטיסים יש לרכוש מראש בתחנת ממכר הכרטיסים שבקרבת התחנה. קו 20 יוריד אתכם במרחק הליכה של כ-5-7 דקות מאתר הסקי, אך מי שבא עם ציוד ומעדיף שלא ללכת ברגל, יוכל להמתין לקו 60 שמגיע לתחנה זו בסמיכות להורדה של קו 20 ולנסוע לתחתית האתר (עלות נסיעה בקו מספר 60 - 2 ליי, את הכרטיס ניתן לרכוש מנהג האוטובוס).
     
    שימו לב! עם עלייתכם לאוטובוס, יש לתקף את כרטיס הנסיעה במכונות שבתוכו (אי תיקוף הכרטיס = קנס מהפקח).

סקי בפויאנה בראשוב

בתי ספר לסקי:

קיימים מספר בתי ספר לסקי, כאשר בכולם המחירים די דומים ועומדים על:

שיעור פרטי ליחיד לשעה - 120 ליי.

שיעור פרטי לזוג לשעה - 90 ליי לאדם.

שיעור פרטי ל-3 אנשים לשעה - 80 ליי לאדם.

שיעור פרטי ל-4 אנשים לשעה - 70 ליי לאדם.

שיעור פרטי ל-5 אנשים ומעלה לשעה - 60 ליי לאדם.

השכרת ציוד סקי:

גם כאן המחירים די דומים דרך בתי הספר ועומדים על:

מגלשיים ונעליים - 60 ליי ליום.

סנאוובורד ונעליים - 70 ליי ליום.

קסדה - 15-20 ליי ליום (במצב לא מאוד טוב ואין בכמויות, כך שיכול להיות שתמצאו את עצמכם ללא קסדה - עדיף להביא עמכם מהארץ).

ביגוד, כפפות, גוגלס ושאר אביזרים - לא ניתן להשכיר במקומות בהם חיפש, רצוי להגיע מצוידים מהארץ!

סקי-פאס:

בגלל שזו הייתה הפעם הראשונה בה גלשתי, לא רכשתי סקי-פאס יומי (בהמלצת בית הספר) אלא חבילת נקודות, בהן משתמשים בכל פעם שעולים במסוע. החבר שגלש איתי (שזו החופשה השלישית שלו) רכש כרטיס בעלות של 500 ליי לחמישה ימי גלישה מלאים.

יש לשלם פיקדון של 10 ליי בעבור הכרטיס, ולאחר מכן להטעינו במספר הימים / מספר הנקודות שמעוניינים. כאשר מסיימים את החופשה ואין עוד צורך בכרטיס, יש להחזירו למכונה אוטומטית שנמצאת על יד הקופות ולקבל בחזרה את 10 הליי ששילמתם.

מסעדות, מאכלים, ברים ושווקים בפויאנה בראשוב

נושאים חשובים מאוד בחופשת סקי, הם האווירה, האוכל ואפשרויות הבילוי שמסביב לאתר.

מבחינת האוכל, פויאנה לא איכזבה ותוכלו למצוא בה מספר מסעדות שוות ומעולות.

מסעדות לאורך המסלול

קיימות אף מספר מסעדות לאורך המסלולים עצמם, בהם אפשר ומומלץ לעצור להפסקת קפה / שוקו / בירה לצד נקניק שוקולד טעים, והכל כמובן במחירי רומניה. על אף שבדרך כלל מחירי האוכל באתרי סקי גבוהים מאוד, הדבר לא הורגש כלל בפויאנה והמחירים היו נוחים ביותר.
 
מחיר ארוחת צהריים מלאה באחת ממסעדות האתר נעה בין 20 ל-40 ליי, מדובר בסכום מגוחך לעומת אתרי סקי אחרים.

אין כמו כוס בירה ונקניק שוקולד באמצע המסלול

מאכלים רומניים מקומיים

קיורטוש - הקיורטוש הוא מאפה שמרים הנאפה על גחלים ולאחר מכן מקבל ציפוי מתוק לבחירתכם מבין מגוון טעמים - סוכר, שוקולד, קינמון וסוכר, אגוזים ועוד!

וכמובן, כיאה לרומניה, עלות המאפה - 12 ליי בלבד!

ממש על יד דוכן הקיורטוש, נמצא דוכן שמוכר מטוגן שווה לא פחות - לאנגוש!
 
הלאנגוש הוא מעין לחם דק המטוגן במקום! עליו מורחים המון שום, שמנת חמוצה ומעל כל הטוב הזה מפזרים גבינת קשקבל מגורדת. מסוג המאכלים עתירי הקלוריות שלא תרצו לוותר עליהם לאחר יום גלישה מעייף. בנוסף, כל הטוב הזה בעלות של 10 ליי בלבד!
 
תירס חם - אמנם לא מאכל מקומי, אבל כיף להתפנק בתירס חם בקור הזה.

הלאנגוש - אל תפספסו אותו

פאבים, ברים ואפרה-סקי:

לא הגענו עם ציפיות גבוהות בנושא האפרה-סקי (בסופו של דבר, מדובר באתר קטן ופחות מוכר), ואכן לא היו מסיבות גדולות. יחד עם זאת, בסוף יום הגלישה אפשר לרדת לתחתית האתר, שם ניתן להצטרף לכמה עשרות בודדות של גולשים שרוקדים ונהנים עם כוס בירה ביד.
 
בנוסף, יש מספר פאבים וברים המפוזרים לאורך האתר, בהם אפשר להינות מבירה קרה או מיין חם.

שוק פויאנה בראשוב:

פויאנה בראשוב היא עיירה די מתויירת, וכיאה לעיירה שכזו, חייב להיות בה שוק מזכרות. השוק יחסת קטן וממוקם בין תחנת האוטובוס הראשונה לשנייה ובקרבתו מתחם חנייה גדול, אל תדאגו, לא תפספסו אותו. השוק מציע שלל מזכרות קלאסיות, כמו גלויות, מגנטים, פרטי לבוש וכו'.

ארבעה ימי גלישה מעולים

היו לנו ארבעה ימי גלישה מעולים, נהנינו מאוד, אני בלימודי הסקי והחבר מהגלישה. היינו נפגשים בצהריים לכוס בירה וארוחה קלה ולאחר מכן ממשיכים כל אחד לגלוש במסלולים שברמתו. אחר הצהריים היינו נפגשים בתחתית אתר הסקי, אוכלים לאנגוש וקיורטוש, חוזרים למנוחה קצרה בהוסטל בבראשוב ויוצאים להסתובב בעיר העתיקה, שותים ואוכלים מכל מה שיש לעם הרומני ולבראשוב המקסימה להציע.

אחלה סקי שבעולם!

קצת על בראשוב

אז בבראשוב בילינו בעיקר בשעות הערב. העיר יפה מאוד ובה שדרה מרכזית אחת - העיר העתיקה, בה תוכלו למצוא מגוון רחב של מסעדות לצד חנויות מזכרות, חנויות מקומיות ומותגי יוקרה. בתור זוג חברים שפחות חובב שופינג, אבל כן חובב אוכל (והרבה), הסתובבנו ואכלנו במספר מקומות באזור:

מסעדת Sergiana - הלכנו בעקבות המלצה של מכרים שפגשנו במקרה באתר הסקי. האוכל היה סביר בסך הכל, המחיר היה מעט גבוהה והשירות היה איטי מאוד, פחות ממליצים.

מסעדת Casa Romaneasca - הלכנו בעקבות המלצה של אחת העובדות בהוסטל, אמנם מעט רחוק ממרכז העיר, אבל היה שווה את זה, מסעדה מצויינת, האוכל היה מעולה וגם השירות.

שניצל בנוסח רומני במסעדת קאסה רומנסקה

צ'יפסרייה - Cartofisserie - מקום בו מכינים ומוכרים צ'יפס בלבד, הצ'יפס היה מצוין והוא מגיע לצד מטבלים טעימים - מומלץ לנסות את הגבינה המותכת.
 
קרפייה - Clatita Uriasa - אין כמו לאכול בקור הזה קרפ מתוק וחם. הקרפים מעולים, העובדים מפנקים בממרחים והכל במחירים מצחיקים.

מאפיית Cofetaria Saray - ממוקמת במרכז העיר העתיקה, יש שם אחלה של קפה שחור ומאפים מעולים שאפשר לאכול ליד.

קפה שחור וביסקוטים במאפיית Saray

נפילה, פריקת כתף וסיום חופשת הסקי

לצערי, במהלך היום הרביעי, כאשר עליתי עם מדריך הסקי באחד מרכבלי ה-T bar, לא הצלחתי לעזוב בצורה נכונה את ה-bar ועקב כך פרקתי את הכתף. חשוב לי לציין את החלק הזה, גם כי זה שינה את התכניות לאחר מכן, אבל בעיקר בגלל שהופתענו לטובה מכלל הגורמים לטיפול באירוע מהסוג הזה. החל מההובלה מאתר הסקי לבית החולים ועד לטיפול בכתף. ברגע המקרה, התקשר המדריך למרכז החירום של האתר (חשוב שתכירו את מספר החירום הכללי של רומניה - 112 למקרה שאין מדריך לידכם), בתוך מספר דקות הגיעו חובשים על גבי אופנוע שלג ופינו אותי לתחתית ההר, שם כבר חיכה אמבולנס שלקח אותי לאחד מבתי החולים בעיר. בבית החולים ביצעו תשאול קצר, בדיקת רנטגן ולאחריה החזירו את הכתף למקומה וקיבעו את היד. פרט להפתעתי לטובה מהתהליך המהיר, לא היה צורך בהפעלת הביטוח וזאת בעקבות שבית הספר לסקי / אתר הסקי ספגו את עלויות ההובלה והטיפול.

צילום של אחד מאופנועי השלג באתר - בדיעבד הבנתי למה הם משמשים

חוזרים לבוקרשט

לאחר המקרה נאלצנו לשנות את התכניות ואת מסלול הטיול ובחרנו לחזור לבוקרשט ליומיים האחרונים. את הדרך חזרה מבראשוב עשינו כפי שהגענו, בעזרת אובר לתחנת הרכבת של בראשוב ומשם נסיעה ברכבת לבוקרשט. שימו לב, אנחנו רכשנו את הכרטיסים כעשרים דקות לפני מועד יציאת הרכבת מהתחנה ונאמר לנו שנשארו כרטיסים בודדים, כך ששווה לשקול להזמין מראש באינטרנט (למי שיכול).

לינה בבוקרשט

הזמנו חדר בדירה דרך Airbnb באזור מרכזי שהתאימה בדיוק לצרכים שלנו. היו בה שתי מיטות נפרדות בחדר השינה וכן שירותים ומקלחת משותפים לכל קומה שבה שני חדרים, בנוסף למטבח משותף לשלושת הקומות שבבניין. הכל היה נקי ומסודר ובמחיר מעולה של 23 דולר ללילה בלבד. ממליץ מאוד ללון בקרבת מרכז העיר, חוסך בזמן ובעלויות הנסיעות.

האזור המרכזי בבוקרשט

יומיים בבוקרשט

היו לנו יומיים להתפנק בבוקרשט עם אוכל טוב, מעט אטרקציות ומנוחה לפני הטיסה חזרה הביתה. המקומות שבחרנו לבקר בהם:


 
ארמון הפרלמנט

מהסמלים הבולטים של בוקרשט ולטעמי אסור להחמיץ ביקור בו אם מטיילים בעיר. הלכנו לסיור באנגלית והיה מרתק ומרשים ביותר. ארמון הפרלמנט הוא המבנה האדמיניסטרטיבי השני בגודלו בעולם, גודלו העצום ניכר גם במבט מחוץ למבנה וגם בסיור בתוכו. במהלך הסיור עוברים בחדרים עצומים ומפוארים ומקבלים הסברים עליהם ועל התקופה בה נבנו וכן על האנשים שעמדו מאחוריהם.
 
שימו לב! חובה להגיע עם דרכון פיזי.

רחוב הגרפיטי של בוקרשט

הגענו לרחוב 'ארתור ורונה' שהוא רחוב הגרפיטי של בוקרשט. בכל שנה מתקיים פסטיבל של מספר ימים, בו מזמינים אמנים שונים, צובעים מחדש את הרחוב בלבן ועליו מציירים ציורי קיר וגרפיטי חדשים. הרחוב מיוחד ויפה, ממליצים לכל מי שחובב את התחום ו/או רוצה להצטלם על רקע ציורי קיר צבעוניים ומרשימים.

ארוחת ערב בדריסטור דונר קבב

לארוחת הערב, הלכנו להתפנק במסעדת בשרים בשם דריסטור דונר קבב, אליה הגענו בנסיעה במטרו שהיה מהיר ונוח. מסעדה גדולה ועמוסה מאוד, יש בה עמדת שווארמה ועמדת 'על האש' ובה מגוון סטייקים, המבורגרים, קבבים, מאפים בשריים ועוד מאכלים שווים. אכלנו ארוחה מלאה הכוללת סטייק 300 גרם, שתייה, צ'יפס, סלט ואורז במחיר מצחיק של כ-70 ליי לאדם (באזור ה-60 שקלים). מומלץ מאוד! כתובת המסעדה - Bulevardul Dimitrie Cantemir 22, București, Romania.

שוק אובור

לשוק אובור הגענו עם רשימת מאכלים, בין המאכלים שהצלחנו למצוא ולטעום ואנו ממליצים עליהם מאוד: גוגוש - מעין סופגניה, קבב רומני (מיצ' / מיטיטיי), המון כוסות יין מזניי ענבים שונים שבדוכנים, מרק צ'ורבה ונקניק - סלאמי דה סיביו. השוק אותנטי מאוד ולא ממש מוכוון לתיירים (כמו שאנחנו אוהבים) וברובו מוכר פירות, ירקות, נקניקים, גבינות וציוד לבית ולמטבח (סביר להניח שלא תמצאו לעצמכם יותר מדי מה לקנות, למי שמחפש קניות, עדיף ללכת לקניונים). סך הכל חוויה אותנטית, טעימה ומעניינית, שווה ביקור!

בית הכנסת הכוראלי

מהשוק נסענו לביקור בבית הכנסת הכוראלי. בית הכנסת מרשים הן מבחוץ והן מבפנים. הכניסה בתשלום של 15 ליי לאדם. בבית הכנסת קיבלנו הסבר מחזן בית הכנסת שדי רץ על הטקסט שהיה לו להעביר ולא היה מאוד ברור. סך הכל ביקור נחמד.

קניון אפי ומוזיאון החושים

קניון אפי הוא קניון ענק ומרשים ובו יש את כל המותגים המוכרים לנו ומספר מותגים מקומיים / אירופאים. בסך הכל אנחנו לא חובבי קניות, אבל היה נחמד להסתובב בו. בתוך הקניון, קיים מתחם שנקרא מוזיאון החושים, זה לא בדיוק מוזיאון, אלא יותר מתחם המורכב ממספר חדרים המעוצבים בסגנונות שונים ומשלבים תעתועי ראייה, בהם ניתן להצטלם.

סיבוב בעיר העתיקה בערב

בערב האחרון שלפני החזרה הביתה (טיסה לפנות בוקר) הסתובבנו בעיר העתיקה. העיר שוקקת ומלאת חיים. במהלך הערב נכנסו למספר ברי-מסעדה ונהנינו מהאווירה, מהבירה ומהאוכל. ממליצים לנסות את הפאפאנש - קינוח רומני מעולה שמורכב מכדורי בצק מטוגנים ומעליהם שמנת חמוצה וריבת אוכמניות.

סיכום

בסך הכל ולמרות התאונה והשינוי בתכניות, הייתה חופשה מעולה ומהנה מאוד! חווינו את רומניה בצורה טובה, נהנינו מהשלג, מהסקי, מהאנשים, מהיחס, מהאתרים, מהאטרקציות, מהאוכל, ומהמחירים הנוחים. מאמינים ומקווים שנחזור לביקור נוסף.

    24382
    1